Drużyny piłkarskie i ich kryptowaluty5 min. czytania
W czerwcu 2020 roku klub piłkarski FC Barcelona sprzedał swoje fanowskie tokeny kryptowalutowe BAR o łącznej wartości 1,3 miliona dolarów w niespełna dwie godziny. W kluczowym momencie licytacji w przeciągu zaledwie dwóch minut klub upłynnił tokeny, których łączna wartość wynosiła niemal 800 tys. dolarów. Chociaż FC Barcelona jest obecnie jednym z najgłośniejszych przykładów klubu piłkarskiego, który wyemitował własną kryptowalutę, to w przeszłości na podobny krok zdecydowały się już inne drużyny. Z poniższego artykułu dowiesz się, które kluby wyemitowały własną kryptowalutę lub miały coś wspólnego z cyfrowymi aktywami.
- Kluby piłkarskie coraz częściej emitują swoje kryptowaluty i tokeny
- Za wieloma takimi projektami stoi platforma Socios.com
- Lionel Messi nawiązał też współpracę z firmą Sirin Labs, która stworzyła „blockchainowy telefon”
Udziały w klubie za bitcoiny i logo BTC na koszulkach
Jedną z pierwszych dużych kolaboracji blockchainowych i sportowych była współpraca między Rimini FC 1912, włoskim klubem piłkarskim Serie C, a giełdą Quantocoin. Platforma wykupiła 25% udziałów w klubie przy wykorzystaniu swojej autorskiej kryptowaluty Quantocoin (QRCt). Po raz pierwszy w historii udziały w klubie piłkarskim zostały nabyte przy wykorzystaniu cyfrowych aktywów.
Pod koniec 2019 roku na promocję bitcoina zdecydował się klub Watford F.C. na co dzień występujący w angielskiej Premier League. W ramach umowy sponsorskiej na rękawach piłkarzy pojawiło się logo BTC, a fani za pomocą kryptowalut mogli nabywać upominki w sklepie online. W efekcie Watford został jednym z pierwszych klubów piłkarskich akceptujących płatności kryptowalutowe.
Rimini FC 1912 oraz Watford F.C. nie są jednak osamotnione w drodze do adopcji kryptowalut. Bayern Monachium uruchomił serię blockchainowych kart z piłkarzami. W przeciwieństwie, do standardowych, papierowych kolekcji, statystyki piłkarzy są kalkulowane oraz przedstawiane w czasie rzeczywistym, w zależności od ich realnej kondycji i wyników na boisku.
Socios.com – platforma, która tworzy tokeny cyfrowe dla fanów sportu i gamingu
W tym momencie wiele klubów piłkarskich, w tym Juventus, Paris Saint-Germain, Atlético Madrid, Roma, Galatasaray oraz West Ham współpracują z platformą kryptowalutową Socios.com, która powstała z myślą o tworzeniu fanowskich tokenów. To właśnie za jej pośrednictwem swoją kryptowalute wyemitowała FC Barcelona.
Posiadając tokeny danego klubu użytkownicy uzyskują dostęp do ekskluzywnych materiałów i treści, które nie są dostępne dla pozostałych kibiców. Mogą brać udział między innymi w specjalnych ankietach, odbierać darmowe upominki i uczestniczyć w specjalnych konkursach.
„Dla Atlético de Madrid to przyjemność dołączyć do tej technologicznej platformy, z której korzystają już inne wielkie europejskie kluby i która pozwoli nam na zaangażowanie i interakcję z naszymi fanami z całego świata w bardzo innowacyjny sposób. Jesteśmy klubem, który nieustannie angażuje się w innowacje technologiczne i w tym sensie uważamy za bardzo pozytywne dołączenie do społeczności Socios.com” – komentował stworzenie kryptowaluty ATM Clemente Villaverde, Członek Zarządu, Atlético de Madrid występującego w hiszpańskiej Primera Division.
NFT
Drużyny sportowe zaczęły też chętnie sięgać po NFT.
Jednym z najnowszych przykładów jest AC Milan. Włoska drużyna nawiązała współpracę z Monkeyleague, grą piłkarską ze świata Web3 opartą na Solana. Nowe partnerstwo pozwala kibicom zespołu na uzyskanie m.in. gadżetów w postaci koszulek z autografami piłkarzy, których autentyczność będzie potwierdzało NFT. Do tego dojdzie nowa wspomniana edycja gry.
Początkiem 2022 roku polska drużyna Legia Warszawa nawiązała z kolei współpracę z Capital Block. Dzięki umowie kibice mogą mieć dostęp do NFTs związanymi z tym kultowym footballowym zespołem. NFTs są powiązane z jedenastoma zawodnikami klubu. Z tokenami są też połączone video z najważniejszymi momentami sezonu piłkarskiego 2020/2021.
Messi i Sirin Labs
Pod koniec 2017 roku, świat obiegła informacja, że jeden z najpopularniejszych piłkarzy obecnego pokolenia, pochodzący z Argentyny Lionel Messi, został ambasadorem marki Sirin Labs, która ówcześnie pracowała nad wdrożeniem na rynek kryptowalutowego smartfona FINNEY z dodatkowymi zabezpieczeniami. W ramach zakończonego w Boże Narodzenie 2017 procesu ICO udało się pozyskać niemal 158 milionów dolarów z emisji tokenów SRN.
Chociaż nie wiadomo, ile Sirin Labs musiał zapłacić Messiemu za wsparcie marketingowe marki, to inwestycja z pewnością zwróciła się z nawiązką.
Za projektem Sirin Labs stoi znany izraelski przedsiębiorca oraz propagator technologii kryptowalutowych, Moshe Hogeg, który jeszcze w 2015 roku został uznany przez Forbes jednym z najlepiej rokujących przedsiębiorców w branży startupowej. Prowadzący ówcześnie ICO projekt liczył, że zakontrkatowanie reprezentującego barwy hiszpańskiej FC Barcelony i drużyny narodowej Argentyny Messiego, który w 718 meczach klubowych zdobył 627 goli pozwoli przyciągnąć do świata kryptowalut wielomilionową rzeszę fanów piłki nożnej.
Założenie z pewnością udało się zrealizować, a Sirin Labs zgromadził pod koniec 2017 roku prawie 158 milionów dolarów w ramach emisji Sirin labs Token (SRN). Kryptowaluta co prawda nie osiągnęła wielkiego sukcesu i według Coinpaprika.com jest obecnie 434. w rankingu pod względem kapitalizacji przy cenie w wysokości 0,0090 dolarów, telefony FINNEY trafiły jednak na rynek, stając się według producenta pierwszymi opensourcowymi smartfonami wykorzystującymi blockchain.
FINNEY zadebiutował ostatecznie pod koniec 2018 roku i kosztuje obecnie 999 dolarów, będąc połączeniem smartfona oraz portfela sprzętowego (wysuwanego z tylnej obudowy urządzenia). Telefon bazuje na Androidzie 8.1 oraz nakładce systemowej Sirin OS. Ta miała być początkowo niezależnym system operacyjnym, projekt ten został jednak ograniczony.
Skoro wspomnieliśmy o Messim, warto dodać, że dziś emitowanie swoich tokenów jest bardzo popularne w gronie celebrytów, muzyków i właśnie sportowców. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.