Drużyny piłkarskie i ich kryptowaluty

W czerwcu 2020 roku klub piłkarski FC Barcelona sprzedał swoje fanowskie tokeny kryptowalutowe BAR o łącznej wartości 1,3 miliona dolarów w niespełna dwie godziny. W kluczowym momencie licytacji w przeciągu zaledwie dwóch minut klub upłynnił tokeny, których łączna wartość wynosiła niemal 800 tys. dolarów. Chociaż FC Barcelona jest obecnie jednym z najgłośniejszych przykładów klubu piłkarskiego, który wyemitował własną kryptowalutę, to w przeszłości na podobny krok zdecydowały się już inne drużyny. Z poniższego artykułu dowiesz się, które kluby wyemitowały własną kryptowalutę lub miały coś wspólnego z cyfrowymi aktywami.

Udziały w klubie za Bitcoiny i logo BTC na koszulkach

Jedną z pierwszych dużych kolaboracji blockchainowych i sportowych była współpraca między Rimini FC 1912, włoskim klubem piłkarskim Serie C, a giełdą Quantocoin. Platforma wykupiła 25% udziałów w klubie przy wykorzystaniu swojej autorskiej kryptowaluty Quantocoin (QRCt). Po raz pierwszy w historii udziały w klubie piłkarskim zostały nabyte przy wykorzystaniu cyfrowych aktywów.

Pod koniec 2019 roku na promocję Bitcoina zdecydował się klub Watford F.C. na co dzień występujący w angielskiej Premier League. W ramach umowy sponsorskiej na rękawach piłkarzy pojawiło się logo BTC, a fani za pomocą kryptowalut mogli nabywać upominki w sklepie online. W efekcie Watford został jednym z pierwszych klubów piłkarskich akceptujących płatności kryptowalutowe.

Rimini FC 1912 oraz Watford F.C. nie są jednak osamotnione w drodze do adopcji kryptowalut. Bayern Monachium uruchomił serię blockchainowych kart z piłkarzami. W przeciwieństwie, do standardowych, papierowych kolekcji, statystyki piłkarzy są kalkulowane oraz przedstawiane w czasie rzeczywistym, w zależności od ich realnej kondycji i wyników na boisku.

Socios.com – platforma, która tworzy tokeny cyfrowe dla fanów sportu i gamingu

W tym momencie wiele klubów piłkarskich, w tym Juventus, Paris Saint-Germain, Atlético Madrid, Roma, Galatasaray oraz West Ham współpracują z platformą kryptowalutową Socios.com, która powstała z myślą o tworzeniu fanowskich tokenów. To właśnie za jej pośrednictwem swoją kryptowalute wyemitowała FC Barcelona.

Posiadając tokeny danego klubu użytkownicy uzyskują dostęp do ekskluzywnych materiałów i treści, które nie są dostępne dla pozostałych kibiców. Mogą brać udział między innymi w specjalnych ankietach, odbierać darmowe upominki i uczestniczyć w specjalnych konkursach.

„Dla Atlético de Madrid to przyjemność dołączyć do tej technologicznej platformy, z której korzystają już inne wielkie europejskie kluby i która pozwoli nam na zaangażowanie i interakcję z naszymi fanami z całego świata w bardzo innowacyjny sposób. Jesteśmy klubem, który nieustannie angażuje się w innowacje technologiczne i w tym sensie uważamy za bardzo pozytywne dołączenie do społeczności Socios.com” – komentował stworzenie kryptowaluty ATM Clemente Villaverde, Członek Zarządu, Atlético de Madrid występującego w hiszpańskiej Primera Division.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *